Aufgelöst – Gelöst – Abgelöst

Gelöst (English title: Solved)
AT 2014
2:05, 24fps
16mm to video, color, with sound
expired Kodak Vision 2 Color Negative Film 50D, hand processed and crossed

Gelöst zeigt die Veränderung. Den Mikrokosmos Veränderung als farbenprächtigen, chemischen Prozess im Detail. Kristallisation, Elektrolyse und organischer Zerfall wurden durch das Mikroskop auf 16mm Farbnegativfilm gebannt, diese Chemie selbst weiter verändert durch Handentwicklung im Crossprocess als E6. Die Metamorphose der Prozesse wurde durch Digitalisierung des Filmmaterials endgültig gestoppt, während sie analog fortwährt.

Solved shows the change. It is the microcosmos of change as an colorful, chemical process in detail. Filmed on a Bolex H16 through a microscope the processes of crystallization, electrolysis and organic dissolution were banned on 16mm color negative film. This chemistry changes again while it gets developed in the crossprocess with E6. The metamorphosis of the processes in the images can only be stopped through the digitalization of the film material, while the analog material keeps on changing.

Read text by Cinema Next (in german).

Sound by the fantastic Andreas Nagl.
Thanks to Matthias Singer, Diana and Steffi.

vlcsnap-2014-06-12-00h24m33s149

vlcsnap-2014-06-12-00h25m06s247

Screenings:
– Cinema Next 2014, Vienna, Austria
– Frontale International Film Festival 2014, Wiener Neustadt, Austria
– Another Experiment by Women Film Festival, Anthology Film Archives, NYC, USA
– The Montreal Underground Film Festival, in the Opening Program, Montreal, CAN
and some more.

 


Abgelöst (English title: Dissolved)
AT 2015
4:03, 24fps
16mm to video, color, with sound
the same Kodak Vision 2 Color Negative Film 50D, hand processed, crossed, cooked, salted and mouldy.

Das Prinzip von Gelöst wird kompromisslos fortgesetzt. Das Filmmaterial wurde dem gefilmten Vorgang selbst ausgesetzt und das Ergebnis erneut digitalisiert. Die Kristallisation wurde in Salzlösung gebadet, die Elektrolyse im Elektrolyt erhitzt und die Abbildung des organischen Zerfalls durch unsachgemäße Lagerung dem Schimmel ausgesetzt.
Die Summe daraus ist Aufgelöst.

The concept of Solved continues. The film material itself was exposed to the filmed processes and the result was digitalized again. The film strip that showed the crystallization was bathed in a saline solution, the electrolysis was cooked in electrolyte and the displayed organic dissolution got mouldy through inproperly archiving. The combination of both films is Dissolved.

Read text by L’emergere del possibile (in italian).

The sound is still by the fantastic Andreas Nagl.

aufgeloest

 

Screenings:
– Hubert Sielecki Preis 2015, Vienna, AUT
– Ibrida*Pluri Festival 2016, Montreal, CAN
– Alchemy Film Festival 2016, Hawick, UK
– New York City Independent Film Festival, USA
– Milwaukee Underground Film Festival 2016, USA
– Backup Kurzfilmfestival Weimar, GER
– Festival Internacional de Video Experimental, CHI
– Montreal Underground Film Festival, CAN
– Golden Reel International Underground Film Festival, Ulaanbaatar, MNG
– Moscow International Experimental Film Festival, RU
– Haverhill Experimental Film Festival, USA
– Sydney Underground Film Festival, AUS
– BIDEODROMO International Experimental Film and Video Festival, ESP
– Antimatter [MediaArt] Festival, CAN
– Festival Signes de Nuit, Paris, FRA
and a few more.

3rd place at the Boomtown Film & Music Fim Festival in Texas, USA.


Aufgelöst – Gelöst – Abgelöst
Video Installation
AT 2016
2:00 in a loop

Die Trilogie endet in einer farbenprächtigen Videoinstallation. Durch das Eingreifen in die fundamentale Substanz der Bewegtbildmedien (bei Film der physische Filmstreifen, bei Video der Code) beschleunigt sich der Verfall des Ausgangsmaterials. In einer digitalen Projektion als Triptychon arrangiert wird ein Vergleich vom analogen zum digitalen Niedergang der ephemeren Medien ermöglicht.
Zusätzlich wird die Ruine des originalen 16mm-Films mit freiem Auge erfahrbar gemacht.

The trilogy ends in a colorful video installation. By intervening into the fundamental substance of the moving image media (for film the physical filmstrip and for video the code) the decay of the source material accelerates. In a digital projection arranged in a triptych a direct comparison of the digital and analog dissolution of the ephemeral media can be made.
Additionally the ruin of the original 16mm film can be observed in its three-dimensional nature.
vlcsnap-2016-11-20-12h00m43s638

vlcsnap-2016-11-20-12h02m01s181

Presented at:
– Neue Galerie, Graz, Austria (Nov 29th, 2016 – Jan 29th, 2017)
– Galerie Centrum, Graz, Austria (Mai 23rd, 2017 – Mai 31st, 2017)

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